De voordelen van car wrappen

artiesten busje
Een personenauto of bestelwagen razendsnel veranderen in een rijdend visitekaartje? Laat hem dan car wrappen.

Het is sneller dan de auto te laten spuiten en de aangebrachte folie werkt bovendien als beschermlaag, wat positief kan uitpakken voor de restwaarde.

Car wrappen, ofwel creatief met folie

Bedrijfsinformatie op je auto is een relatief goedkope manier om reclame te maken voor je diensten of producten. Gegevens als uw bedrijfsnaam, telefoonnummer en webadres blijven makkelijk hangen, zeker als uw bedrijfswagen vaak in de file staat, of geparkeerd in een stadshart. Dankzij car wrappen verandert een personen- of bestelwagen razendsnel in de rijdende aandachttrekker.

Een twee meter grote hamer en een houtprintje voor de bestelauto van een timmerbedrijf? Een manhoge bos rozen op de bedrijfswagens van de plaatselijke bloemist? Uw leaseauto’s tijdelijk oranje kleuren vanwege het EK voetbal? No problem. Met plakfolie en car wrappen zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt, zonder dat het meteen een vermogen kost.

De weegschaal tussen lak spuiten en wrappen slaat daarom steeds vaker door richting plaktechnieken. Je moet tegenwoordig wel drie keer kijken om te zien dat er met de speciaal ontwikkelde plakfolies is gewerkt en – belangrijker misschien – het materiaal is later ook weer te verwijderen.

Pluspunt: folie werkt als beschermlaag

Voorheen kregen autobedrijven de hik bij het idee om bijvoorbeeld gifgroene auto’s te moeten inruilen, maar dankzij de nieuw folietechnieken wordt het in zeker opzicht zelfs een pluspunt.

Simon Corsèl van ING Car Lease: “Het scheelt flink in de afschrijving, want na het uitpakken komt er een auto met goed geconserveerde lak voor de dag. Zonder krasjes, steenslag en andere gebruikssporen.”

Sterker nog: menigeen gebruikt dergelijke folietechnieken tegenwoordig om de aanschaf van een nieuwe zakenauto nog even uit te stellen. Gewoon helemaal wrappen in een nieuwe kleur en je kunt er weer even tegen. Met de moderne materialen kan de auto daarna zelfs gewoon door de wasstraat.

Speciale kleuren

Bovendien zijn opmerkelijke resultaten mogelijk en soms zelfs behoorlijk exotische. Met name tinten als matzilver, matwit en stealth-zwart zijn namelijk populair. Er worden zelfs auto’s met koolstofvezel-effect of glimmend chroom afgeleverd.

VinyTouch Reclamemontage brengt jaarlijks op vele duizenden auto’s speciale kleuren aan. Manager Rob Siemerink: “Voor pakweg twee mille kom je voor een compleet ingepakte auto doorgaans een eind. Het maakt niet zoveel uit of het een personenauto of een bedrijfswagen is. Het eerste is wat ingewikkelder, maar op een bestelwagen gebruik je meer materiaal.

“Het later weer verwijderen gaat relatief simpel en kost een paar honderd euro. Steeds meer bedrijven bestellen hun transportmiddelen daarom in wit en brengen dan hun huiskleuren of visuals aan.”

Restwaarde auto hoger

Toch is spuiten niet helemaal verleden tijd. Volgens Siemerink een kwestie van rekenen. Als je regelmatig wagens inruilt voor nieuwe is wrappen veelal interessanter, vanwege de heilzame effecten op de restwaarde. Rij je de auto langer, dan brengt hij sowieso weinig op en maakt het uiteindelijk niet zo veel uit dat hij een incourante kleur houdt. Zie ook: Verkeerde kleur kan restwaarde auto flink drukken »

Huisstijl

Aan de andere kant: bij gebruik van de folie-oplossing is het ook makkelijker om een gewijzigde huisstijl op de al rijdende voertuigen door te voeren. Vaak kan dat zelfs op locatie gebeuren. Een professionele uitstraling is tegenwoordig zeker niet alleen weggelegd voor grote fleetowners met kostbare reclamebureaus en -designers. Het aanbrengen een wat eenvoudiger ‘bestickering’ kan al vanaf enkele honderden euro’s. Bij slim gebruik opent dat dus ook mogelijkheden om de auto’s zelfs bij kortlopende acties van het bedrijf als een rijdend billboard te gebruiken. Zonder dat ze voor het beplakken lang hoeven stil te staan.

Visitekaartje op de weg

De rol van rollend visitekaartje is ook vaak weggelegd voor leuke automodellen als Smart, Mini en Fiat 500. Iedereen is het er over eens dat zoiets een zekere reclamewaarde vertegenwoordigt. Ook op kleine schaal. Zo zie je in reacties op forums dat het opvallend vermelden van bedrijfsinfo de zzp’er aanwijsbaar meer bezoek op de internetsite bezorgt.

Reclame

Tegenwoordig is het zelfs gebruikelijk om de ruimte op je vrachtwagens en bijvoorbeeld taxi’s te verhuren, tegen soms forse bedragen. Wat de reclamewaarde van tienduizenden ‘contacten’ in het verkeer is, blijft echter een boeiende vraag. Ruben Anders van specialist Trim-line onderstreept de praktische kanten van automotive design. “Niet alleen voor de restwaarde is het prettig om je reclame bij inruil van de bedrijfswagen te halen. Je weet maar nooit wie er later in gaat rijden en wat die allemaal met jouw naam op de auto in het verkeer uitvreet.”

Laat zien wat je doet

Er is nog een argument voor het gebruik van geplakte kleuren en teksten. Ruben Anders schat het belang van zijn tak van sport vooral hoog in voor het mkb.

“De huisstijl van Heineken kent iedereen, maar voor de plaatselijke Bloemtiek of schoonmaakbedrijf Mr. Cleaner is dat een ander verhaal. Die kunnen goed scoren door in de regio ‘gezien’ te worden. Een simpel ontwerp op de auto helpt al, maar je kunt als bloemist beter de hele achterkant van de auto als een bos rozen uitvoeren. Een naam zegt niet veel, dus laat glashelder zien wat je bedrijf doet.”

Ook voor ruiten, wanden en meubels

Een tip uit de praktijk: het voor de auto gemaakte ontwerp is ook bruikbaar voor een winkelruit of een wand van het bedrijf. Zo beplakt Trim-line zelfs kantoormeubels. Geen gekke manier om een huisstijl te ontwikkelen zonder dat daar een kostbaar reclamebureau aan te pas komt. Beperkingen zijn er nauwelijks. Door gebruik te maken van speciale ontwerpsoftware en bijvoorbeeld digitale foto’s kan vrijwel alles met immense printers op de speciale plakfolie worden afgedrukt. Dat blijft jaren goed.

Kentekenbewijs aanpassen

Een compleet andere kleur gekozen? Laat voor een personenauto dan wel even het kentekenbewijs aanpassen. Een kwestie van opsturen. Omdat bedrijfswagens bijna altijd iets speciaals meekrijgen, is het in hun geval niet verplicht. Kijk voor meer info op de site van de rdw »

Auteur: Rob van Ginneken

Uit de Praktijk (redactie Perf.Platform)

Het is al vaker voorgekomen dat collega-artiesten en trotse bezitters van een mooi opgepimpt voertuig vriendelijk doch dringend werden verzocht hun in het oog springende auto/bus niet bij de ingang van de optreedlocatie te parkeren. Dit met het oog op een sfeerbeeld van de aankomst en entree van genodigden/publiek waarin het voertuig te dominant aanwezig zou zijn. Ook bemiddelaars/tussenpersonen die vinden dat je voertuig, waarop eigen naam en contactgegevens vermeld staan (webadres), uit het zicht moeten blijven omdat men bang is dat mogelijke opdrachtgevers dan rechtstreeks contact met jouw gaan opnemen. In het ergste geval moet je dan je auto/bus een paar straten verderop parkeren of aan de achterkant van de locatie.

Verder is het raadzaam om even de kleine lettertjes van je verzekeringspolis door te nemen. Sommige verzekeraars hanteren bijzondere bepalingen als het gaat om de “herkenbaarheid” van de spullen of materialen waarmee je op pad bent. Er wordt dan van uitgegaan dat een bus waar met grote letters de naam van een muziekgroep op vermeld staat, dus ook wel dure apparatuur en instrumenten zal vervoeren en daardoor dus een verhoogd risico met zich meebrengt m.b.t. inbraak of diefstal.