Bedrijfspagina op Facebook

facebook voor artiesten
Stappenplan voor een bedrijfspagina op Facebook

Facebook is niet alleen een vriendennetwerk, maar sinds begin 2011 ook een interessant platform voor het bedrijfsleven met wereldwijd honderden miljoenen leden. Het is in ons land het snelst groeiende sociale netwerk op internet: bijna 5 miljoen mensen hebben zich al aangesloten. Denk nou niet dat dat alleen maar jongeren zijn. Integendeel zelfs: 61% van de Facebook-gebruikers is 35 jaar of ouder.

Behalve een netwerk voor vrienden, biedt Facebook bedrijven een unieke mogelijkheid tot klantenbinding.
En dat is niet het enige, u kunt er:
– Productontwikkeling en innovatie mee bevorderen;
– Uw merkbewustzijn mee vergroten;
– Bezoek en verkoop mee vergroten;
– Loyaliteit opbouwen en relaties versterken.

1. Bepaal een strategie

Bepaal hoe Facebook in uw mediastrategie past. Hou er rekening mee dat Facebook een sociaal netwerk is, ‘sociaal’ moet dus het sleutelwoord zijn. Facebook moet niet alleen deel uit maken van uw marketing, maar ook van uw einddoelen.

2. Maak eerst een persoonlijk account

Nog geen lid van Facebook? Om een zakelijke fanpagina aan te maken, moet u wel eerst een persoonlijke account hebben aangemaakt.

3. Wees uzelf

Om op te vallen heeft u een authentiek geluid nodig. Voordat u denkt hoe u dat voor elkaar moet krijgen: wees gewoon uzelf. Op Facebook telt openheid, zorg ervoor dat u dat ook bent. U bouwt een goede naam op door authentiek en consistent te zijn.

4. Reageer

Realiseer u goed dat het gaat om interactiviteit. Reageer niet pas na drie dagen op een conversatie, maar bij voorkeur binnen drie minuten. Onderzoek wijst uit dat het gaat om tweewegverkeer.

5. Draag uw merk uit

Draag de sociale aspecten van uw onderneming en/of merk uit; anderen vinden het leuk om die informatie te delen.

6. Koester uw relaties

Net als in de fysieke wereld, kost het tijd om een relatie op te bouwen. Zorg ervoor dat u actueel blijft en niet te zwaar op de hand. Gebruik advertenties om in contact te blijven en beloon klanten voor hun loyaliteit met aanbiedingen en promotie.

7. Blijf leren

Facebook biedt u de kans om direct te reageren, doe dat ook. Door analyse programma’s (zoals Google Analytics) te gebruiken, kunt u meer leren over uw klanten en over de inhoud en producten die zij interessant vinden.

Voorbeeld:
Een aantal voorbeelden hoe een fictief tuincentrum met klanten communiceert via Facebook:
Persbericht
“Ons tuincentrum herinnert u er aan, dat m.i.v. vandaag wij de openingstijden hebben aangepast aan de zomertijd.”
Prijsvraag
“Wat is uw favoriete tuinfoto? Zet uw foto’s op onze site en maak kans op leuke prijzen!”
Kortingsactie
“Moederdag nadert! Kom in onze winkel naar onze speciale moederdag-producten kijken!”
Actualiteit
“Heeft u uw tuin al winterklaar gemaakt? Kom volgende week zaterdagochtend naar onze winkel als Menno Slaats van 10 – 11 uur komt vertellen hoe u dat het beste kunt doen.”
Facebook Ads
“Alleen vandaag: Campanula voor 2,99.”

8. Bouw een groep volgers op

U hoeft niet per se Lady Gaga te zijn om veel fans te hebben. Bedrijven die goed gebruik maken van hun mogelijkheden, zullen het sowieso goed doen met de sociale media.

Maak uw klanten op zoveel mogelijk plaatsen attent op uw aanwezigheid bij social media door:
– Uw Facebook pagina te vermelden bij uw e-mail handtekening;
– Verwijzingen naar websites;
– Vermelding in elektronische nieuwsbrieven;
– Vermelding op al uw drukwerk (visitekaartjes!) en reclame-uitingen.

Een andere manier is het doornemen van uw klantenlijst en naar hun namen te zoeken op Facebook en Twitter – maar dat kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn.

9. Neem deel aan conversaties

Uiteraard is het eerste doel natuurlijk om op social netwerken mee te praten over onderwerpen op uw vakgebied, maar daar hoeft u zich niet toe te beperken. Integendeel, juist uw deelname aan discussies over andere zaken kan leiden tot nieuwe klanten.
Ook is het de moeite waard ‘acte de présence’ te geven wanneer er een groot evenement in uw omgeving wordt gehouden – “Welkom in ………. (uw woonplaats of streek)”. Nog een goede manier om volgers te krijgen en relaties op te bouwen is om personen en zaken te taggen in zogenoemde status updates.

Zo doet u dat in Facebook:
– Markeer de pagina die u wilt vermelden in een bericht als “Leuk”.
– Om de persoon of het bedrijf te vermelden in een status update, typt u “@” in de statusbalk en typt de naam van het bedrijf of de persoon zoals die in Facebook wordt gebruikt. Er zal automatisch een lijst verschijnen met mensen uit uw vrienden- en kennissenkring, waarvan de naam begint met de letters die u heeft getypt. Kies de optie waarnaar u zocht. Bijvoorbeeld: “Welkom @DeZaak in ………. (uw vestigingsplaats)”.
– Wanneer u een ander bedrijf of persoon tagt, zal úw status update op hun Facebook-pagina verschijnen. Op die manier maakt u hun fans attent op uw bestaan en kunt u leads verkrijgen.

10. Maak regelmatig nieuwe berichten

Het heeft geen enkele zin om u aan te melden op een sociaal netwerk en er vervolgens niets mee te doen. Zeker wanneer u als bedrijf een account aanmaakt, kan het slecht zijn voor uw reputatie wanneer u niet op gezette tijden een bericht plaatst.
Geen idee waarover u zou moeten berichten? Gebruik een hulpmiddel als aanleiding – bijvoorbeeld bijzondere gebeurtenissen en feestdagen. Zoals: “Over twee dagen is het Koninginnedag. Wilt u de koningin van ons bedrijf zijn?”

11. Monitor discussies

Het is niet alleen van belang om aan discussies deel te nemen, maar ook om ze te volgen. Wanneer uw bedrijf meer personeelsleden telt, kunt u dit soort taken delegeren. Met Facebook Pages (www.facebook.com/pages/create.php) kunnen meerdere personen van een en hetzelfde bedrijf toegang krijgen tot het account. Uw partners/medewerkers zullen dat ook waarderen.

12. Kant-en-klare zakelijke fanpagina’s

Er zijn diverse handige programma’s waarmee u kant-en-klare zakelijke fanpagina’s kunt maken. U kunt de pagina’s gratis aanmaken. Pas wanneer u een bepaald aantal volgers krijgt, wordt er een prijskaartje aan gehangen. Zo vraagt Shortstack 15 dollar per maand, wanneer u meer dan 25.000 volgers heeft. Voor dat geld beschikt u dan wel over meer mogelijkheden. Hoe meer volgers, hoe meer mogelijkheden. Andere sites waarop u terecht kunt voor het maken van een (gedeeltelijk gratis) zakelijke fanpagina zijn Pagemodo en TabSite.

13. Adverteer op Facebook

Adverteren op Facebook, is vergelijkbaar met Google AdWords. Net als bij Google AdWords stelt u voor Facebook-advertenties een bepaald budget vast. Om een advertentie te plaatsen gaat u naar www.facebook.com/advertising en klikt op ‘Een advertentie maken’.
Vervolgens kunt u bepalen naar welke landingspagina uw advertentie verwijst, welke titel uw advertentie moet krijgen, evenals tekst en beeld. Het beste kunt u dit van te voren eerst uitwerken, zodat u online zo min mogelijk tijd kwijt bent.

Met dank aan auteur: Flip Schultz